
Obchodní podmínky
Obchodní podmínky a etický kodex
1. Definice:
Pokud není v těchto obchodních podmínkách uvedeno jinak, mají pojmy zde používané následující význam:
- Realitní činností se rozumí zprostředkování uzavření smlouvy o nabytí vlastnického práva k nemovité věci nebo jiného práva opravňujícího užívat nebo požívat nemovitou věc, byt nebo nebytový prostor, včetně zprostředkování převodu družstevního podílu v bytovém družstvu.
- Realitním makléřem se rozumí fyzická osoba nezávisle podnikající na území České republiky jako realitní zprostředkovatel. Realitní makléř je osoba profesionálně vyškolená, právně a finančně nezávislá, která podniká svým jménem, na svůj účet a právní a finanční odpovědnost za jednání a výsledky svého podnikání.
- Smlouvou o poskytování realitních služeb je písemná smlouva o realitním zprostředkování, jejímž předmětem je poskytování realitních služeb, uzavřená mezi realitním makléřem a klientem.
- Klientem se rozumí jakákoli fyzická či právnická osoba, které realitní makléř poskytuje za odměnu realitní služby na základě smlouvy o poskytování realitních služeb. Klientem není druhá strana zprostředkovávané smlouvy, tedy osoba, která byla v rámci poskytování realitních služeb realitní kanceláří vyhledána. Klientem se tato osoba nestává ani uzavřením dohody o složení blokovacího depozita nebo kterékoli jiné dohody s klientem.
2. Etický kodex:
Realitní makléř postupuje při poskytování svých služeb vždy v souladu se zájmy a pokyny klienta a při své činnosti se řídí právním řádem České republiky a Etickým kodexem.
Etický kodex realitního makléře
- Realitní makléř jedná při své činnosti vždy s odbornou péčí, v souladu s dobrými mravy a platnými právními normami ČR.
- Realitní makléř svým jednáním nepoškodí oprávněné zájmy a práva klienta. Mezi svými klienty nečiní rozdílů z důvodů rasových, náboženských, národnostních, politických či obdobných.
- Realitní makléř volí takové postupy jednání, aby nezneužil svého postavení v neprospěch svého klienta.
- Realitní makléř nesmí bez souhlasu klienta zveřejnit důvěrné informace (běžně nedostupné) klientem poskytnuté, a to ani po ukončení spolupráce.
- Realitní makléř je povinen zachovat mlčenlivost vůči třetím osobám o obchodních případech, a to i po jejich ukončení.
- Realitní makléř spolupracuje s ostatními realitními makléři, pokud je to v zájmu klienta. Při takové spolupráci realitní makléř druhého realitního makléře úmyslně nepoškodí, respektuje zásady dobré spolupráce, zdvořilosti a kolegiality.
- Realitní makléř nerealizuje obchodní nabídky vlastní nebo členů své rodiny (osob blízkých), či vlastní firmy, pokud s touto skutečností klienta neseznámí.
- Realitní makléř si je vědom své odpovědnosti v procesu obchodování s nemovitostmi, a proto se neustále zdokonaluje ve všech oblastech realitní činnosti.
Další důležité pojmy/informace
Smlouva o poskytování realitních služeb
Realitní makléř poskytuje realitní služby pouze na základě písemné smlouvy o poskytování realitních služeb. Veškerá práva a povinnosti, garance a výhody poskytované nad rámec zákona klientovi jsou podmíněny uzavřením písemné smlouvy.
Provize
Za poskytování realitních služeb náleží realitnímu makléři provize stanovená ve smlouvě o poskytování realitních služeb. Realitní makléř je povinen vystavit a předat klientovi řádný daňový doklad o vyúčtování provize včetně příslušné výše DPH (pokud je realitní makléř plátcem DPH). Provize zahrnuje odměnu za realitní činnost a zahrnuje minimální rozsah realitních služeb definovaný níže bez ohledu na to, do jaké míry byly v konkrétním případě klientem využity.
Úschova peněžních prostředků a depozitní účty
Za účelem zajištění vysokého stupně ochrany klientů bylo přijato závazné pravidlo pro úschovu a vypořádání kupní ceny. Na základě těchto pravidel je realitní makléř oprávněn přijímat blokovací depozita na svůj účet pouze do výše provize a pouze do doby uzavření zprostředkovávané smlouvy. Tyto peněžní prostředky musí být uloženy na bankovním účtu odlišném od provozního účtu realitního makléře. Veškeré ostatní peněžní prostředky klienta musí být uschovány a vypořádány prostřednictvím úschovy prováděné bankou nebo advokátní kanceláří, která se vůči realitnímu makléři zavázala dodržovat bezpečnostní podmínky úschovy peněžních prostředků. Úschova peněžních prostředků u jiných subjektů je nepřípustná, ledaže klient po předchozím poučení trvá na realizaci úschovy u jiného subjektu a písemně potvrdí realitnímu makléři (postačí formou e-mailu), že se rozhodl na svou odpovědnost nevyužít bezpečnou formu úschovy realitního makléře.
Minimální rozsah realitních služeb
Realitní makléř poskytuje klientovi následující standardní realitní služby, není-li ve smlouvě uvedeno jinak:
- Provedení úvodní prohlídky nemovitostí a doporučení obvyklé výše kupní ceny / výše nájemného dle stavu realitního trhu.
- Zpracování návrhu marketingové strategie a zpracování nabídky prodeje nemovitostí (včetně fotodokumentace) a zajištění jejich inzerce a zveřejnění na vybraných českých realitních internetových stránkách, zejména na vlastních webových stránkách a případně dalších reklamních médiích.
- Obstarání výpisu z katastru nemovitostí a kopie či originálu katastrální mapy (pouze u prodeje nemovitostí).
- Jednání se zájemci, organizace a zajištění prohlídek nemovitostí se zájemci.
- Vypracování návrhu dohody o složení blokovacího depozita a organizačně administrativní podpora při jejím uzavření se zájemcem.
- Zprostředkování přípravy návrhu obvyklé smluvní dokumentace nezbytné pro realizaci obchodu – v případě nájmu nemovitostí nájemní nebo podnájemní smlouvy, v případě prodeje nemovitostí kupní smlouvy, návrhu na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí, smlouvy o převodu družstevního podílu v bytovém družstvu.
- Zprostředkování úschovy kupní ceny nemovitostí u certifikované advokátní kanceláře dle článku "úschova peněž. prostředků a depozitní účty".
- Organizační podpora při jednání smluvních stran nezbytná k uzavření smluvní dokumentace (v případě prodeje nemovitostí včetně zprostředkování ověření podpisů).
- Zajištění podání návrhu na vklad vlastnického práva k nemovitosti včetně zajištění úhrady správního poplatku (pouze u prodeje nemovitosti).
- Organizace předání nemovitostí včetně odečtu měřidel a vypracování předávacího protokolu.
Stav nemovitosti
Realitní makléř je povinen sdělovat zájemcům (třetím osobám) objektivní informace o stavu nemovitosti, o kterých ví nebo vzhledem ke své odborné způsobilosti vědět má, včetně informací o konkrétních závadách a omezeních váznoucích na nemovitostech, které plynou z veřejných seznamů. Realitní makléř však neodpovídá za újmu, která vznikne v případě, že klient zamlčel či uvedl nepravdivé údaje ohledně stavu nemovitosti. V případě každé transakce s nemovitostí je doporučováno detailní přezkoumání stavu nemovitosti učiněné nezávislým odborníkem.
Informační povinnost
Realitní makléř po celou dobu platnosti smlouvy pravidelně objektivně informuje klienta o stavu vyřizování věci a objednaných služeb.
Reklamace
Realitní makléř je povinen jakoukoliv připomínku či reklamaci bez odkladu vyřídit. Klient je oprávněn kdykoliv vznést připomínku nebo stížnost na kvalitu poskytovaných služeb realitního makléře a využít svých práv.
Povinné pojištění odpovědnosti za škodu
Realitní makléř je povinen mít sjednáno zákonné pojištění profesní odpovědnosti za způsobenou újmu po celou dobu poskytování realitních služeb.
Povinnost identifikace
Realitní makléř je dle zákona č. 253/2008 Sb., o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, v platném znění, povinnou osobou a jako taková má mimo jiné povinnost provést identifikaci a kontrolu klienta a identifikační údaje po zákonem stanovenou dobu uchovat.
Mimosoudní řešení s pomocí ČOI
Dojde-li mezi realitní makléřem a klientem ke sporu, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, má klient právo na jeho mimosoudní řešení. Návrh na mimosoudní řešení sporu podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, podá klient u České obchodní inspekce. Veškeré podrobnosti k mimosoudnímu řešení jsou uvedeny na internetových stránkách České obchodní inspekce na adrese www.coi.cz.